Marketing Report
VAR gaat reclame Nostalgie Vlaanderen, NRJ Vlaanderen en Nostalgie+ Vlaanderen verkopen

VAR gaat reclame Nostalgie Vlaanderen, NRJ Vlaanderen en Nostalgie+ Vlaanderen verkopen

VAR, de reclameregie van de publieke omroep VRT, zal per 1 janari 2024 de reclame gaan verkopen van de radiozenders Nostalgie Vlaanderen, NRJ Vlaanderen en Nostalgie+ Vlaanderen. Al deze zenders zijn deelnemingen van Mediahuis die een meerderheid in handen heeft van Nostalgie Vlaanderen en Nostalgie+ Vlaanderen alsmede 50 procent van NRJ Vlaanderen in handen heeft. NRJ Group heeft een belang van 25 procent van de Nostalgie-zenders, terwijl Play Media (Telenet) 50 procent van NRJ Vlaanderen in handen heeft.

Nostalgie heeft in Vlaanderen een dagbereik van meer dan 375.000 luisteraars en is daarmee goed voor 6,1 procent marktaandeel. NRJ bereikt in Vlaanderen 20.000 luisteraars per dag. De reclameverkoop van deze zenders was ondergebracht bij de reclameregie van RTL Belgium (IP Belgium). Sinds eind maart 2023 is deze na de overname door DPG Media en Rossel ondergebracht bij DPG Media Advertising die ook de reclame van de DPG Media-zenders Joe en Qmusic verkopen.

Reden voor (concurrent) Mediahuis om een andere oplossing te zoeken. In 2018 trachtte Mediahuis voor de Nostalgie en NRJ-zenders de reclameverkoop ook bij VAR onder te brengen, maar dat stuitte op weerstand waarna deze overeenkomst geen doorgang vond. VAR verkoopt thans alleen radioreclame van de merken van de VRT waaronder Radio 1, Radio 2, Klara, StuBru, MNM en de VRT-themazenders.

De reclame op de Franstalige zender NRJ Belgique wordt door RMB verkocht, de reclameregie van de publieke omroep RTBF, terwijl Nostalgie Belgique en Nostalgie+ Belgique door groupe Rossel worden verkocht (voorheen RTL Belgium). Nostalgie Belgique is voor 50 procent in handen van Mediahuis en 50 procent van NRJ Groupe terwijl NRJ Belgique volledig in handen is van NRJ Groupe.

www.mediahuis.be

www.nrj.be

www.nostalgie.be

www.var.be

Subscribe to our newsletter