[Springbok] Stan Dorgelo: 9 key-takeaways van Google Cloud Next '24 om op in te zetten

[Springbok] Stan Dorgelo: 9 key-takeaways van Google Cloud Next '24 om op in te zetten

In het Amerikaanse Sin City heeft een team van dataconsultants van Springbok kennisgenomen van de ontwikkelingen rondom het Google Cloud Platform. Stan Dorgelo, Data Lead, beschrijft zijn bevindingen.

Google Cloud Next, hét event om alles te weten komen over de nieuwe mogelijkheden en features binnen de Google Cloud Platform (GCP), werd dit jaar voor het eerst georganiseerd in nergens minder dan Las Vegas.

Het thema van deze editie: Building the Future Together. Volledig gericht op samenwerking en innovatie in de Cloud en uiteraard een mooie gelegenheid om te netwerken en inspiratie op te doen. Om een beetje gevoel te krijgen bij hoe het daar was, bekijk vooral de opening Key Note door Thomas Kurian, CEO van Google Cloud.

Het resultaat: negen inzichten 

Inzicht 1: AI, de hype is real

Zoals verwacht en beloofd stond Google Cloud Next volledig in het teken van AI: AI gaat de marketingwereld niet alleen op z'n kop zetten, maar alle ontwikkelingen op dit terrein versnellen. De AI-hype krijgt handen en voeten, wordt praktisch, om te beginnen bij Gemini.

Inzicht 2: Gemini, een meer dan waardige concurrent van ChatGPT

Wanneer je bij Google denkt aan generative AI, denk je (hopelijk) aan Gemini, hun grote taalmodel. Cloud Next draaide dit jaar vooral om de integratie van Gemini in vele essentiële GCP-producten zoals BigQuery, Vertex AI, Cloud Storage en andere services. Gemini gaat het data engineers makkelijker maken om met deze toepassingen te werken. Tijdrovend en handmatig routinewerk kan steeds vaker worden vervangen door een enkele eenvoudige prompt.

Hierdoor heb je meer controle over de output doordat menselijke fouten worden uitgesloten. De snelheid waarmee je taken kan afronden gaat hierdoor ook extreem omhoog. Gemini zal de productiviteit dus flink verhogen. Deze integratie van Gen AI in alle Googleproducten, die ook nog eens onderling kunnen communiceren, is iets dat je bij de concurrenten AWS en Microsoft Azure (moederbedrijf ChatGPT) nog niet of nauwelijks terugvindt.

Inzicht 3: Google Vids

Natuurlijk waren er ook product launches. Zo wordt Google Vids mega interessant voor marketeers. Waarom? Google Vids is een AI-aangedreven toepassing waarmee je zelf video’s kunt maken. Google Vids helpt je het script te schrijven, video te zoeken en integreren en een bijpassende voice-over toe te voegen. Ook creatie gaat hiermee een grote productiviteitslag slaan. Wat zal dit betekenen voor de ‘klassieke’ productieprocessen? De tijd zal het leren.

Inzicht 4: Vertex AI verder geïntegreerd in BigQuery

Maar AI draait bij Google niet alleen om Gemini. Google's AI-ontwikkelingsplatform Vertex AI heeft namelijk ook een aantal toffe nieuwe updates. Zoals gezegd zit Gemini nu geïntegreerd in Vertex AI, hiermee kun je nu dus prompts schrijven om, jawel, AI-toepassingen te maken. Daarnaast is Vertex AI nu volledig verweven met BigQuery.

Dat maakt het mogelijk om datasets direct vanuit BigQuery te benutten. Het hele proces van bouwen en deployen van AI wordt hiermee dus een stuk makkelijker gemaakt, een klus waar veel bedrijven nog mee stoeien. Een flinke stap voorwaarts dus voor Vertex AI.

Inzicht 5: BigQuery, de alleskunner

BigQuery is bezig met een grote stap voorwaarts. Waar het ooit ontstond als SQL-software (Structured Query Language) met een geïntegreerde database, doe je BigQuery nu tekort om haar zo te omschrijven. Zoals gezegd is Vertex AI gekoppeld aan BigQuery. Maar dat geldt nu ook voor PubSub (streaming data solution), Cloud BigTable (BigQuery voor real-time data) en Gemini.

Ook de al bestaande connecties met Google Cloud Storage zijn uitgebreid betreft functionaliteiten. En je kan nu direct Gemini aanroepen met een simpele query. Tot slot, stel je voor dat deze queries ook continu kunnen draaien, (continuous queries - de impact hiervan is een blog an sich waard) dan wordt real time Machine Learning ineens heel toegankelijk; ????. De mogelijkheden hiervan zijn eindeloos. Duidelijk is wel dat BigQuery in één keer een multifunctionele powertool is geworden die het hele ETL-proces op zijn kop zet. Daarmee gaat het concurreren met producten als Databricks.

Inzicht 6: Google Cloud Platform (GCP) zorgt voor consolidatie en versimpeling van AI

Uit al het eerdergenoemde wordt het duidelijk: GCP gaat zich steeds meer laten zien als totaalproduct. Een end-to-end oplossing om je digital data warehouse mee op te zetten. Met de verwerving van Gemini in al haar producten en BigQuery als multifunctionele tool voor ETL, zal het bestaande datalandschap van veel bedrijven veranderen. Waar dit momenteel bij de meeste bedrijven nog bestaat uit een verzameling van veel verschillende vendors, zal het in de toekomst met één enkele vendor kunnen volstaan: GCP. Daarmee loopt Google flink voor op de concurrentie.

Inzicht 7: Het belang van Data governance & ‘human-in-the-loop’

We merken dat ook data governance steeds meer aandacht krijgt vanuit Google. AI zelf wordt meer en meer autonoom en zelfsturend. Hierdoor kan AI steeds makkelijker en laagdrempeliger worden ingezet. Tijdens de conferentie werd ook stilgestaan bij de uitdagingen die dit met zich meebrengt. Het belang van 'human in the loop' processen zal niet onderschat mogen worden. Dataprocessen kunnen gevoelig zijn indien ze PII bevatten en daarom is toezicht door mensen nog altijd van belang. Maar denk ook aan de nodige interne reorganisatie. Dat AI bepaalde vakgebieden gaat veranderen is een feit. De ontwikkelingen op AI zorgen voor een wending in gevraagde skillsets en dus zullen er ook nieuwe functies zoals ‘Prompt Engineers’ ontstaan.

Inzicht 8: Retail Media trend zet door: de samenwerking van l'Oréal en Carrefour

Ging het dan in Las Vegas echt alleen maar over AI en BigQuery? Nee, dat nog net niet, er was ook nog ruimte voor een andere opkomende trend in de marketingwereld: Retail Media (het verkopen van advertentieruimte op eigen platformen om extra inkomsten te genereren). Mooie showcases van l'Oreal en Carrefour lieten zien dat Retail Media steeds omvangrijker begint te worden. Deze giga-merken vertelden hoe ze samenwerkten door middel van Data Cleaning Rooms (simpel gezegd: data-uitwisseling) om daarmee een wederzijdse win-win-situatie te creëren. Belangrijkste punten van deze sessie: data shareability, data security en data governance. We zoomen nog verder in op Data Cleaning Rooms, de laatste take-away:

Inzicht 9: Google’s Data Cleaning Room

Met Google’s nieuwe Data Cleaning Room kun je moeiteloos data versleuteld delen, zo nodig zelfs met andere platformen door middel van BigQuery Omni. De meerwaarde zit hem hierin niet zozeer in zijn uniekheid, maar wel in het feit dat BigQuery dé oplossing is om data te delen met partners. Tevens kan binnen BigQuery AI worden ontwikkeld en gebruikt. Hiermee kan er zelfs op één platform AI ontwikkeld, gebruikt en gedeeld worden. Kortom, een veelbelovend product waar we vast en zeker nog meer van gaan horen in de toekomst. AWS heeft ook een cleaning room, Redshift heeft geen AI functionaliteit. En de Cleaning Room van Google, je raad het al, wel.

Al met al ben ik zeer te spreken over de AI-weg die Google is ingeslagen. Vanuit marketing-perspectief wordt het ontzettend laagdrempelig om efficiënter en effectiever marketing te bedrijven. Enig aandachtspunt is het gebrek aan ‘sustainability’. Zeker omdat Google toch wel voorloper is op dit gebied, had ik als onderdeel van Springbok toch graag wat meer over dit onderwerp te weten willen komen. Maar hoe dan ook: Google Cloud Platform is hard op weg om dé end-to-end cloud provider te worden. En dat het veel impact gaat hebben op onze branche en onze banen, is inmiddels wel zeker.  

www.springbokagency.com

Subscribe to our newsletter