Marketing Report
RTL Belgium met reclamemodel zonder doorspoelbare reclame bij Telenet

RTL Belgium met reclamemodel zonder doorspoelbare reclame bij Telenet

In Franstalig België gaat RTL Belgium bij Telenet over op een reclamemodel waarbij bij het begin van elk opgenomen programma een minuut niet-doorspoelbare reclame aanwezig zal zijn.

Dit in navolging van het in 2021 ingevoerde gewijzigde reclamemodel voor DPG Media (VTM-zenders) en Play Media dat via Telenet en Proximus in Vlaanderen beschikbaar is gekomen. Met dit reclamemodel is een einde gekomen aan doorspoelbare reclame.

Zodra het gewijzigde tv-reclamemodel is geactiveerd op hun decoder, krijgen Telenet-klanten gratis Terugkijk TV gedurende zeven dagen als onderdeel van hun tv-abonnement, voor nog meer kijkflexibiliteit.

Eerste stap

Dit is een eerste stap: ook de andere marktspelers zoals VOO (van Orange) en Proximussteunen dit nieuwe model en werken aan een tijdschema om het in Franstalig België te implementeren.

Telenet is slechts beperkt actief in Franstalig België (80.000 huishoudens), vooral in Brussel. Operatoren als VOO (overgenomen door Orange Belgium) en Proximus spelen een belangrijke rol hierin aangezien deze de meeste abonnees hebben in Franstalig België,

Praktisch gezien voegt DPG Media de settopboxen toe aan het netwerk van zijn BVOD-aanbod waar ook TF1+ en RTL Play onderdeel van zijn.DPG Media is voor 50 procent eigenaar van RTL Belgium.

Lokale producties

Het kunnen doorspoelen van reclames invloed op de reclame-inkomsten en dus op de lokale productie van televisie-inhoud, die grotendeels met deze inkomsten wordt gefinancierd. Rekening houdend met deze nieuwe consumptietrends en met het belang van kwaliteitsproducties, wensten de spelers op de Belgische markt een uniform model voor televisiereclame in te voeren.

Het niet meer kunnen doorspoelen bij Telenet heeft betrekking op de content van RTL TVI, RTL Club en RTL Plug (alle zenders van RTL Belgium) 

Franstalig Belg kijkt veel video

Volgens een studie die in de herfst van 2023 werd besteld door RTL Belgium, bekijkt de gemiddelde Franstalige Belg dagelijks 5 uur en 37 minuten videomateriaal van alle soorten. 58 procent van deze tijd wordt besteed aan ‘traditionele’ televisie (lineair + opnames + Terugkijk tv), wat neerkomt op gemiddeld 197 minuten per dag. Een andere belangrijke evolutie, die veel adverteerders zorgen baart, is dat reclameblokken steeds vaker worden doorgespoeld.

Eén minuut reclame om lokale programma's te ondersteunen

De groeiende trend van uitgesteld kijken en doorspoelen tijdens reclameblokken leidt tot een daling van de reclame-inkomsten, de belangrijkste bron van inkomsten voor commerciële televisie.

Bovendien besteden adverteerders steeds meer van hun budget aan internationale digitale platforms. Dat verlies aan reclame-inkomsten beperkt de mogelijkheden van marktspelers om te investeren in lokale producties.

De Belgische televisiesector buigt zich al enkele jaren over deze ontwikkeling en over de vraag hoe de kwaliteit, de toegankelijkheid en de rentabiliteit van lokale inhoud kan worden behouden.

In die context werkten marktspelers eerder al samen aan initiatieven zoals gepersonaliseerde reclame (tv-reclame zo doelgericht mogelijk inzetten) of pauzeknopreclame (reclameboodschappen weergeven wanneer de opname gepauzeerd wordt). Deze initiatieven volstaan echter volgens de sector niet langer om een toereikend inkomensniveau te handhaven.

Om de kwaliteit en het succes van lokale inhoud in de Federatie Wallonië-Brussel te behouden, hebben de verschillende spelers in de sector de handen in elkaar geslagen om een uniforme oplossing te bieden via dit reclamemodel.

Wilfried Celis, Directeur Strategische Partnerschappen & Public Affairs bij DPG Media: “De lancering van nieuwe kijk- en reclamemodellen bij Telenet is een belangrijke stap in de uitbreiding van ons video-ecosysteem in het zuiden van het land. Extra kijkcomfort in combinatie met toekomstgerichte reclamemodellen vormen de basis van een solide samenwerking met Telenet.”

Guillaume Collard, CEO RTL Belgium: “Televisie, de concurrentie met streamingplatformen, de doorbraak van IPTV en de gewoonten van consumenten zijn de laatste jaren voortdurend geëvolueerd, waardoor lokale spelers zich genoodzaakt zien om zichzelf opnieuw uit te vinden en hun positie te herbevestigen met hun lokale inhoud, hun media, hun talent en hun sterke merken.

Het is dan ook cruciaal dat we ons businessmodel op een verantwoorde, evenwichtige en duurzame manier voor iedereen in stand houden. Het nieuwe reclamemodel werd reeds in 2021 geïmplementeerd in het noorden van het land en wordt standaard gebruikt op online platformen. Het is dus logisch dat het zuiden van het land dit voorbeeld volgt zodat we kunnen blijven investeren in onze content en media.”

John Porter, CEO van Telenet: “We zien dat televisie de afgelopen tien jaar drastisch is veranderd met de komst van internationale spelers en online platformen. Er zijn nieuwe dynamieken ontstaan in kijkgedrag, maar ook in de manier waarop kijkers reclame rond programma’s aanvaarden.

Tegelijkertijd zien we meer dan ooit hoe belangrijk het is om samen te werken om ons te onderscheiden van de internationale spelers en lokale inhoud en producties te laten floreren. We praten er in de sector al jaren over en het visuele comfort van onze klanten heeft daarbij altijd centraal gestaan. We geloven dat we met dit nieuwe reclamemodel een balans hebben gevonden waar iedereen baat bij heeft.

Op die manier geven we de sector de nodige zuurstof om onze kijkers de beste lokale programma's en series te blijven bieden. Tegelijk blijven we bij Telenet inzetten op het kijkcomfort, onder andere door Terugkijk TV gratis ter beschikking te stellen aan al onze klanten.”

Vanaf 6 mei rolt Telenet het model uit voor de zenders van de groep RTL Belgium. De update wordt automatisch uitgevoerd op de decoder en geldt ook voor een tweede scherm, voor kijkers die via een Chromecast of de Telenet TV-app kijken bijvoorbeeld.

Zodra het gewijzigd tv-reclamemodel is geactiveerd op hun decoder, krijgen klanten ook gratis Terugkijk tv gedurende zeven dagen als onderdeel van hun tv-abonnement.

www.telenet.be

www.rtlbelgium.be

www.dpgmedia.be

Subscribe to our newsletter