Marketing Report
[Onderzoek] Nestlé is wereldwijd het meest waardevolle voedingsmerk

[Onderzoek] Nestlé is wereldwijd het meest waardevolle voedingsmerk

[Onderzoek] Nestlé is wereldwijd het meest waardevolle voedingsmerk met een merkwaarde van 22,4 miljard dollar

Nestlé is opnieuw wereldwijd het meest waardevolle voedingsmerk, volgens een onderzoek van Brand Finance.

De merkwaarde van Nestlé is gestegen met 8 procent gestegen tot 22,4 miljard dollar, dankzij sterke omzetgroei van een uitgebreid en gevarieerd merkenportfolio.

Elk jaar neemt Brand Finance, een adviesbureau voor merkwaardering, 5.000 van de grootste merken onder de loep en publiceert meer dan 100 rapporten waarin merken uit alle sectoren en landen worden gerangschikt. De top 100 meest waardevolle en sterkste voedingsmerken ter wereld zijn opgenomen in de jaarlijkse Brand Finance Food 100 2023 ranglijst.

Nestlé's vermogen om in te spelen op veranderende consumentenvoorkeuren, trends voor te blijven en effectief nieuwe producten te lanceren is een drijvende kracht achter de voortdurende groei van de merkwaarde. Dit jaar breidde Nestlé zijn portfolio op plantaardige basis uit met de introductie van een nieuw melkalternatief, waarmee Nestlé inspeelt op de wereldwijd groeiende vraag naar plantaardige producten. Het merk lanceerde ook zijn allereerste Nescafé Ice Roast koffie, ontworpen om te voldoen aan de stijgende vraag van consumenten naar ijskoffie thuis.

Savio D'Souza, Valuation Director, Brand Finance: "Als iconisch wereldmerk blijft Nestlé de lat hoger leggen, nieuwe maatstaven stellen voor de industrie en vertrouwen wekken bij consumenten over de hele wereld. Met een rijke erfenis en een portfolio van vertrouwde merken heeft Nestlé een erfenis van succes en vertrouwen opgebouwd.

Het Chinese zuivelmerk Yili (merkwaarde gestegen met 17 procent tot 12,4 miljard dollar) behoudt zijn titel van 's werelds op één na meest waardevolle voedingsmerk. Yili heeft op zijn lokale markt een sterke klantenbinding opgebouwd door consequent producten van uitzonderlijke kwaliteit en vermeende gezondheidsvoordelen te leveren.

Dit heeft bijgedragen aan een sterke groei van de binnenlandse verkoop, terwijl de wereldwijde aanwezigheid van het merk ook de overzeese omzet heeft gestimuleerd. Yili-producten zijn wereldwijd verkrijgbaar in meer dan 60 landen op vijf continenten.

De snackindustrie is blijven groeien in merkwaarde na de pandemie, met de top vijf snackmerken van dit jaar (Lay's, Doritos, Want, Cheetos en Tostitos) die hun merkwaarde met een gemiddelde van 40 procent hebben zien stijgen. Een opmerkelijke prestatie is Lay's (merkwaarde gestegen met 29 pocent tot 11,1 miljard dollar), dat ook de derde plaats behoudt in de totale Food 100-ranglijst. Met zijn rijke geschiedenis en wereldwijde aanwezigheid kan de sterke prestatie van Lay's worden toegeschreven aan zijn innovatie en productontwikkelingen, populaire en verreikende marketingcampagnes en verbeterde e-commerce strategieën sinds de pandemie.

Healthy Choice (merkwaarde 190 procent gestegen tot 1,2 miljard dollar), een diepvriesmerk van ConAgra Foods, is een nieuwkomer in de Food 100-ranglijst van dit jaar. Nu de vraag van consumenten naar gezondere opties blijft toenemen na de coronacrisis, staan voedingsmerken onder toenemende druk om voedzamere producten te produceren en te promoten.

In combinatie met de veerkrachtige vraag naar diepvriesproducten heeft deze trend een enorm voordeel opgeleverd voor het merk Healthy Choice, dat zijn producten strategisch verkoopt als producten boordevol voedingsstoffen en handig, terwijl het ook een reeks moderne en heerlijke recepten aanbiedt.

Brand Finance berekent niet alleen de merkwaarde, maar bepaalt ook de relatieve kracht van merken aan de hand van een gebalanceerde scorekaart met statistieken voor marketinginvesteringen, stakeholder equity en bedrijfsprestaties. In overeenstemming met ISO 20671, bevat Brand Finance's beoordeling van stakeholder equity originele marktonderzoeksgegevens van meer dan 100.000 respondenten in 38 landen en 31 sectoren.

Hershey (merkwaarde gestegen met 12 procent naar 3,9 miljard dollar) is het sterkste voedingsmerk ter wereld en bouwt voort op het succes van vorig jaar met een AAA+ rating en een indrukwekkende Brand Strength Index (BSI) score van 91/100. Ondanks de toegenomen inflatie, verstoringen in de toeleveringsketen en een lange periode van wereldwijde economische onzekerheid, blijft de vraag van klanten naar Hershey-producten sterk. De Amerikaanse zoetwarengigant vergroot niet alleen zijn bekendheid over de hele wereld, maar probeert ook voortdurend zijn productportfolio aan te passen en uit te breiden en tegemoet te komen aan de behoeften van zijn enorme consumentenbestand.

Nestlé, het meest waardevolle voedingsmerk van dit jaar, heeft ook de hoogste Sustainability Perceptions Value in de Food 100 2023-ranglijst, met een waarde van 1,35 miljard dollar. De voortdurende inzet van de Zwitserse gigant op het gebied van milieu- en sociale verantwoordelijkheid, verantwoord inkopen en duurzaamheid is één van de belangrijkste kenmerken van Nestlé.

Nestlé's positie aan de top van de SPV-tabel is geen beoordeling van de algehele duurzaamheidsprestatie, maar geeft eerder aan hoeveel merkwaarde het heeft vastzitten in duurzaamheidspercepties. Dat gezegd hebbende, het merk heeft aanzienlijke vooruitgang geboekt in haar duurzaamheidsdoelstellingen. Nestlé is bijvoorbeeld het eerste bedrijf dat de voedingswaarde van zijn gehele wereldwijde productportfolio bekendmaakt, door te benchmarken tegen het Health Star Rating systeem.

Het merk wil wereldwijd toonaangevend zijn in het aanbieden van heerlijke en uitgebalanceerde maaltijden als onderdeel van de 'Good for You'-focus. Het merk heeft ook zijn uitstoot van broeikasgassen aanzienlijk verminderd en is naar verluidt op weg naar 100% hernieuwbare elektriciteit in 2025.

Het volledige raport is hier te vinden.

www.nestle.com

www.brandfinance.com

Subscribe to our newsletter